e martë, 17 shkurt 2009

Årsmöten och mitt beslut att inte ställa upp igen i distriktstyrelsen för Värmland

I lördags hade Sd Forshaga sitt årsmöte. Det var en bra uppslutning av medlemmar från Forshaga.
David Lång från partistyrelsen fick äran att hålla i klubban som mötesordförande. Jag själv återvaldes som ordförande och i mitt tal framhöll jag den starka laganda och gemenskap som genomsyrar Sd Forshaga kommunförening. Här går vi inte bakom ryggen på varandra eller håller hemliga möten osv.

Jag berättade också om mitt beslut att inte kandidera till distriktstyrelsen för 2009Detta grundar sig på interna angelägenheter.

När det gäller Sd Forshaga ser jag på de stora möjligheterna vi har för framtiden inom Forshaga. Vi är redan i nuläget Värmlands starkaste fäste. Vi är även den enda kommunen som har våra två orginalmandat oförändrade. Till kyrkovalet ställer Sd Forshaga upp med hela 5 namn i Ullerud församling.

En handlingsplan presenterades också på lördagen.
Mitt arbete för partiet kommer givetvis att fortlöpa med lika starkt engagemang som förut och insändare och artiklar kommer att produceras fortlöpande.

Läs mera inom kort på Sd Forshagas hemsida www.sverigedemokraterna.se/forshaga

10 komente:

Markus Wiechel tha...

Starkt att två "orginalledamöter" sitter kvar. Tyvärr händer det inte så ofta för vårt parti.

Göran olsson tha...

Hej Markus. Tyvärr har det blivit en del avhopp men de andra partierna har ju också en ganska så hög andel som lämnar sina förtroendeuppdrag.

Pressen emot SDs förtroendevalda är extrem hård från vänsterhåll så man kan ju förstå vissa avsägelser. Sedan finns det ju ett visst antal så kallade knäppskallar. Som partiet enbart tjänar på att de hoppar av.

Vi som är kvar får kämpa på så vi gör ett rekordval framöver.

Ps. Bra jobbat i Norrköping Markus.Ds

Mvh Göran

Anonim tha...

Hej Göran
Jag hoppas på att vi får bra politiker i framtiden, men att använda den vokabulären, som "knäppskallar" om avhoppade sverigedemokrater på lokal nivå - gräsrotsnivå - var hårt sagt av Dig. Men det blir oftast så att när människan får litet makt och kommer upp sig då vill hon gärna trampa på andra. Och inom svensk politik måste det vara mycket högt till tak och framförallt att våra politiska företrädare, oavsett politisk hemvist, föregår med gott exempel. Till exempel inom svenskt näringsliv har jag aldrig hört att någon i ledarbefattning kallat sin konkurrent för knäppskalle. Det kanske är det som saknas inom SD idag ledarskapsutbildning. Så länge det inte finns en bild av att politiska förespråkare skall vara föredömen och ha hög tolerans, samt saknar ledarskapstbildning, så tror jag att SD förlorar på detta - Tyvärr.
Med vänlig hälsning
Britt Louise Körninger

Göran olsson tha...

Hej Britt Louise. Det kanske blev lite fel uppfattat när jag skrev knäppskallar.
De jag menade är ju de som skadat partiet och sedan när de blivit hotade med uteslutning hoppat av och anklagat partiet för massa påhittade saker. Givetvis är det skillnad på de som avsäger sig av andra orsaker.
Vi har ju tyvärr haft några fall där man inte kan kalla dem för annat än just knäppskallar. Men som tur är så är det endast en ytterst liten del av SDs förtroendevalda som agerat så.

Om vi ser på den totala mängden tomma stolar så är nog inte SD så olika från andra partier i det stora hela.

Mvh Göran

Anonim tha...

Hej Göran
Det här är ett märkligt fenomen som uppträtt inom svensk politik. Det är helt nytt. Avhoppare/uteslutna personer brukar ändra politisk åsikt. Men, detta har inte varit anledningen till avhoppen/uteslutningarna inom SD. Göran, har SD någon gång varit självkritisk och analyserat orsaken till varje avhoppare/utesluten person? Har Ni analyserat Er själva? Tror Du att Ni ha kunnat gjort någonting bättre för att slippa detta?
Inom företagsvärlden idag så kastas det inte skit på vare sig uppsagd personal eller s.k. "illojala" människor som slutat sina befattningar. Internationella företag satsar stenhårt på självkritik och kampen att få tillbaka dessa människor. Varför? De har med sig insikt och utomståendes syn samt kan klara av om liknande situationer uppstår. Dessa individer släpper de inte till konkurrenter. Företagsvärlden ser istället värdet i dessa människor. Göran, Hur skall vi kunna få fram världspolitiker av de kommunalpolitiker idag, som inte klarar av att försöka jämka och söka enhet inom sitt egna led? Dessutom när det gäller avhopp/uteslutningar, så kan jag tala om för Dig - att bland dessa det finns det många bittra, ledsna och besvikna individer. Potentialer, som om de hanterats rätt av SD varit en stor tillgång.
Vi måste kunna önska varandra välgång och Lycka. Vi lever i samma land och kämpar för det. Jag önskar Dig all Lycka till och framgång i kommande val.
Med vänlig hälsning och än en gång All Lycka till
Britt Louise Körninger

Göran olsson tha...

Hej Britt-Louise.
Tyvärr drabbas alla partier mer eller mindre av avhopp och det är synd när man inte kan lösa problemen innan det går så långt.

När det gäller uteslutning finns det oftast väldigt starka skäl till det och är inte något som partiet tar lätt på. Det gör inte andra partier heller.
Visst ska man vara ödmjuk och lyhörd som politiker och speciellt ska man lyssna på sina väljare.
Och visst ska man kunna framföra konstruktiv kritik inom partiet.Och det kan man också.

Så där är vi eniga

Men tyvärr finns det personer som vill skada partiet och då måste partiet agera.

Vänlig hälsning och lycka till för er också inom politiken.

Mvh Göran

Anonim tha...

Hej Göran. Har Tommy Funebo i Uppsala något personligt emot dig?

Synd att du inte ställer upp i distriktstyrelsen, men lycka till framöver.

Vänliga hälsningar Bengt

Göran olsson tha...

Hej Bengt.
När det gäller Funebo så känner jag inte karln ens. Har sett honom nån enstaka gång på ett riksårsmöte precis innan han blev utesluten ur SD. Detta var nog 2003 precis strax efter jag gått med i partiet.
Vad som ligger bakom hans närmast maniska intresse för min person vet jag ej.
Men om han skrev väl om mig skulle jag bli orolig eftersom hans syfte endast verkar vara att hetsa emot SD.

Jag ska ta och skriva lite mer utförligt om detta ämne framöver.
Annars har jag som princip att inte bemöta rena fantasier och nonsens. Men man kanske skulle låta det prövas lagligt speciellt hans anklagelser emot mig om partiskadlighet.

Däremot gör han ju reklam för mig så det tackar jag ju för. De som verkligen känner mig inom partiet vet att jag har partiets förtroende att företräda SD.

Mvh Göran

Anonim tha...

Synd att du inte fortsätter i Värmlands distriktstyrelse.
Du tänker väl inte hoppa av kommunfullmäktige?
Det har varit alldeles för många avhopp i Värmland för att det ska vara bra för partiet.

Vänliga hälsningar
Kjell

Göran olsson tha...

När det gäller fullmäktigeplatserna i Forshaga kan du vara lugn. Vi i Forshaga tänker inte lämna våra platser.

Nu kickar vi inom Forshaga igång våran storsatsning både lokalt och annat. Så du och flera lär nog se och höra från mig.

Mvh Göran