e martë, 3 qershor 2008

Vikingar och svenska flaggor



Ystads Allehanda skriver idag i en ledare hur hemskt och bedrövligt att Sd troligtvis tar sig in i EU och därmed får en språngbräda in i riksdagen 2010.
Ledarskribenten citerar statsvetaren Anders Sannerstedt artikel.

Men sedan gör denna demokratifientlige och Sverigefobistiske ledarskribenten
på Ystads allehanda som så många andra av hans sort, han vräker på med massa rasismbeskyllningar mot Sd och visar på ett väljarförakt som helt verkar styra dessa smutsskrivande odemokrater.
En annan märklig sak är bilden som de visar på en viking.

Att Sd tryckte upp klistermärken med svenska flaggor och bilder på vikingar betyder ju enbart att man gillar Sverige och vikingar , vilka har odiskutabelt varit en del av våran historia. Har väl knappsat med fascism och rasism som ledarskribenten så klumpigt försöker härleda till.
Men tyvärr beter sig flera av våra journalister så här.

Därför är det dags att vi skriver om dessa ljusskygga mörkermän och drar ut dem i ljuset så de spricker.

5 komente:

Anonim tha...

Förstår inte varför sloganen : Bevara Sverige Svenskt skulle vara rasistisk .

Bevara Tyskland Tyskt eller Bevara Kina Kinesiskt är väl inget konstigt?

Endast idioter till politiskt korrekta kan få det till det.

Tyvärr ser läget ut så här i dag.
Ett juridellt tyranneri.

Anonim tha...

Är inte "bevara Tyskland tyskt" en lite jobbig tanke rent historiskt? Att man kan använda det som liknelse, och att inte själv inse tabben, gör mig mörkrädd...
Till en helt annan sak...
Jag hamnade på Sverigedemokraternas hemsida när jag letade efter vattenfestivaler, och kanske var det meningen. Det som skrämmer mig mest med er politik kan vi lämna därhän, men det finns nånting ganska reellt att ta på och kritisera er för. Jag häpnas verkligen över att ni så fullt och fast hyllar allt det svenska, samtidigt som ni inte behärskar det svenska språket till fullo! Ni skriver "våran" när det heter "vår" och syftningsfel i texten på hemsidan får nog inte bara svenskalärare som jag att reagera med rödpennan. Om man vill vara trovärdig i sin kamp för DET SVENSKA och inte riktigt behärskar skriftspråket till fullo tycker jag att man borde ta hjälp av någon med bättre kunskaper i det skrivna språket. Finns det ingen med högskoleutbildning i ert parti som kan hjälpa er med detta?
mvh Maria Bergérus (svenska- och Samhällslärare med djupa rötter i Skåne, Rumänien, Ryssland, Finland, Bulgarien, Frankrike och Belgien)

Göran olsson tha...

En liknelse är en liknelse och inget annat. Tyskland idag kan väl knappast lastas för vad som hände för 60 år sedan ?

Så det är nog du som gör den tabben om du lastar alla tyskar för vad nazismen gjorde.

Menar du att man inte får skriva eller utrycka sig om man inte är som du välutbildad och lärare.

Tycker det verkar diskriminering och inte som vi Sverigedemokrater står upp för nämligen: Människors lika värde.

Mvh Göran Olsson

Anonim tha...

Maria!

Hur orkar du? Inser du inte själv hur löjlig du gör dig?

Men det är förstås glädjande att SD tycks ha krossat alla "relevanta" invändningar mot sin politik, så att bara fjamserier nu kvarstår. En stor seger.

Om du nu är så bekymrad över Sd-väljarnas akademiska meriter så kan jag glädja dig med att jag själv har 230 högskolepoäng. Och flertalet av mina nära vänner med identiska meriter kommer också att rösta Sd 2010. Många akademiker har tröttnat på Mångkulturen. Det lär du snart bli varse...

Mvh

assar

Anonim tha...

Det här argumentet är så uttjatat: att man är "fobisk" mot något bara för att man är emot en viss företeelese inom någonting. Jag stödjer inte Sverigedemokraternas principer angående mångkulturen; men anser mig inte vara "Sverigefobisk" för det. För att man är emot något i ett land behöver man inte vara emot allt. Det är något jag har lärt mig och sett av fem-sex års Mellanösterndebatt på internetforum.

Kritiserar jag Hamas så anser vissa att jag är emot hela Palestina. Kritiserar jag delar av Israels politk mot palestinierna, ja, då kan man få höra av vissa att man är emot hela Israel.

Nej, det håller inte. Man hatar inte ett helt land för att man inte stödjer ett visst parti, eller en viss del av dess regerings politik.

Det jag vill ha fram är, att jag anser att arguemtet om att man är "fobisk" mot något för att man kritiserar en del av någonting, är uttjatat och att det inte riktigt håller. Däremot "anti-Sverigedemokratisk" skulle vara mer passande? Det blir jag gärna kallad.