e martë, 28 prill 2009

Varning för mobiltelefonsbedrägerier


En ökande andel bluff sms har börjat avslöjas från så kallade teletjänster på bland annat Facebook och liknande internet sidor. För min del upptäcktes detta då grabbens teleräkning uppvisade ett stigande antal sms från Echovox,Game on SW mfl. Det rörde sig om summor på 15 kronor upptill 30 kronor per tillfälle. Tidspunkterna för dessa sms var också underliga eftersom på mindre än en minut drogs 75 kronor sammanlagt.
Detta upprepades flera gånger dagligen. Det förrädiska med detta är att det hopar upp sig till stora belopp innan du får telefonräkningen i handen. Vid kontakt med en par av dessa bluffföretag visade det sig att de var placerade utomlands och kopplar dig vidare runt till olika operatörer allt för att vilseleda. Jag gjorde polisanmälan och tog även kontakt med media. Även anmälningar till konsumentombudsmannen och Etiska rådet gjordes. Efter nästan en heldags ringande och mailande verkar det som jag fått stopp på bedrägerierna.
Om du får något konstigt sms som innehåller uppmaningar om tex. frågetävlingar eller erbjudanden så bör man inte svara utan skicka ett nytt sms med orden STOP eller STOPP till detta nummer som oftast består av 5 siffror. Man kan också hos sin teleoperatör begära ett så kallat spärrpaket som spärrar telefonen från sådana betaltjänster.
De opererar på det viset att du ombeds fylla i ditt mobilnummer på någon internetsida för att sedan få en kod skickad till din mobiltelefon som du sedan fyller i på sidan för att få reda på svaret på en frågesport tävling eller liknande. När du gjort detta sluts cirkeln och du har då accepterat en prenumeration på tjänster som tickar på tills du lyckas stoppa det.

Länk till konsumentombudsmannen: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=567

Etiska Rådet: http://www.etiskaradet.se/

3 komente:

Anonim tha...

Jag har likaledes råkat ut för denna bedragare kallad Game On SW
Hoppas det löste sig för dig!
/Hälsningar, Bosse M

Anonim tha...

Jag har också råkat ut för den rövaren Game On SW
Blev så förbannad så jag sa upp abonemmanget på Glocalnet då jag inte vet hur detta rövarföretag fått tag i mitt mobnr

Göran olsson tha...

Jag fick ett samtal idag från det ena av bluffföretagen där de erbjud sig att återbetala den summa de dragit från mitt Tele 2 abbonemang. Vi får se om det håller.
Lovar att rapportera hur det fortlöper med saken här på bloggen.
Kom ihåg att begära ett spärrpaket av eran mobiloperatör, kan de inte så byt bolag.